لزوم حمایت دولت سیزدهم از صنعت استراتژیک تایر کشور

نشست خبری انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر با موضوع چالشها و راهکاری رفع موانع پیش روی صنعت تایر با حضور دکتر محمدرضا تقی گنجی رئیس این انجمن، و آقای عبداله  شهریوری دبیر این انجمن و با حضور جمعی از اصحاب رسانه در 9 تیر برگزار شد.

به گزارش” آوای صنعت ”، تقی گنجی رییس انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر در خصوص تاثیر ممنوعیت واردات تایرهای 13/14/15 بر تولید داخل اظهار داشت: مدتها دنبال ممنوعیت تایرهای 13/14/15 بودیم، که مخصوص پراید، پژو و سمند است. مقداری که در ایران تولید می شود از مقدار مصرف 2 تا 3 میلیون حلقه تایر بیشتر بوده و مازاد است، به همین دلیل بازارهای داخلی کشش ندارد. ما دو کار انجام دادیم. یکی اینکه از دولت اجازه صادرات خواستیم و اینکه دیگر اجازه واردات ندهند، لذا با توجه به تولید مازاد سایزهای 13 تا 15، با ممنوعیت واردات آنها موافقت شد.

رییس انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر با اشاره به اینکه حدود 30 درصد مواد اولیه لاستیک از خارج وارد می شود و 70 درصد در ایران تولید می شود، ادامه داد: نرخ ارز و وجود ارز در بحث تایر وارداتی مشکلات خاص خود را دارد و حتی ارز نیمایی به سختی اختصاص داده می شود.

تقی گنجی در مورد عدم تولید تایر سنگین در داخل گفت: تایر سنگین دو رشته است، یکی تایرهای سنگین بایاس است که نخی است و یکی تایرهای سنگین سیمی است. در مورد تایرهای سنگین بایاس در کشور اضافه تولید داریم و اخیرا هم فروش آن آزاد شده است و نیازی به ثبت در سامانه جامع تجارت ندارد.

وی افزود: اما در مورد تایرهای سنگین سیمی حدود 70 درصد کسری تولید وجود دارد و علیرغم نیاز 1 میلیون و 400 هزار حلقه ای به این نوع تایرها، تنها  300 هزار حلقه در ایران تولید می شود و برای افزایش تولید داخلی آن به خاطر تکنولوژی و روش ساخت و ماشین آلات متفاوت، باید کارخانه جدید ساخته شود  برای تولید هر ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است، در عمل شرکتها توان تامین این سرمایه را ندارند.  و تنها شرکتی که بعد از شرکت بارز که در گذشته ا این را ساخته و 300 هزار حلقه تولید کند آرتاویل که سرمایه گذاری بزرگ انجام داده و 300 هزار حلقه تایر سنگین سیمی از مرداد تولید خواهد شد و هنوز کشور 700 هزار حلقه کسری تایر سیمی دارد.

تقی گنجی با تاکید بر اینکه قیمت تایر به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های تولید و ارز تخصیصی به ما گران شده افزود: به جای ارز دولتی 4200 ، ارز آزاد 25 هزار تومنی اختصاص یافته و قیمت تمام شده و قیمت فروش بالا رفته که منجر به دپوی 2 میلیون حلقه تایر در انبارهای تولید کنندگان شده است. لذا مردم قدرت خرید تایر با قیمت خرید جدید را ندارند و روزانه 50 هزار حلقه تایر در انبار کارخانه ها انباشته می شود و مضافا استفاده از تایرهای دست دوم عاج زده شده ۵۰ درصد زیاد شده است و یکی از درخواست های ما از دولت این است که قیمت ارزی که به ما می دهد را مورد بازنگری قرار دهد.

رئیس انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر در مورد اینکه اگر ارز 4200تومانی به صنعت تایر بازگردد، دولت اجازه صادرات را نخواهد داد، در این صورت برای این مشکل چه برنامه‌ای دارید، پاسخ داد: اگر ارز دولتی برگردد، صادرات ممنوع می‌شود. ما به‌ عنوان تولیدکنندگان تایر حاضریم به دولت یارانه بدهیم، یعنی ارز حاصل از صادرات را می‌فروشیم و به دولت یارانه می‌دهیم. آنچه برای این صنعت و ادامه تولید مهم است، باز شدن دروازه ‌های صادراتی است تا بتوانیم مانند گذشته در بازارهای منطقه‌ ای و جهانی حضور داشته باشیم. بازارهای خارجی جنسهای ایرانی را دوست دارند و برندهای ایرانی گلدستون با مارک آرتاویل تایر در کشورهای سوریه و عراق جزو برندهای درجه یک است. متاسفانه الان صادرات مان انجام شود.

تقی گنجی یکی دیگر از مشکلات پیش ‌روی صنعت تایر برای صادرات را بالا بودن نرخ پایه صادراتی عنوان کرد و گفت: دولت نرخ پایه صادراتی را برای ما 4دلار محاسبه می‌کند درحالی که کالا را بانرخ پایه 2.5دلار صادر می‌ کنیم، همین موضوع یکی از سدهای بزرگ برای ورود تایر ایرانی به بازارهای جهانی است. یکی از شروط ما برای صادرات تایر اصلاح نرخ پایه صادراتی است که باید از 4دلار به 2دلار اصلاح شده تا صادرات این محصول مقرون به صرفه شود.

این فعال صنعت تایر کشور  خواستار آن شد تا بایاس و تایرهای سنگین 12 تا 24  تمامی انواع و سایزهای تایر از ثبت در سامانه جامع تجارت معاف شوند.

تقی گنجی در خصوص تاثیر عرضه تایر در بورس کالا بر شبکه فروش گفت: اکنون هر شرکتی از 200 تا 300 نمایندگی برخوردار است و علاوه بر آن، جمعیت 20 هزار نفری خریداران از شرکتها و نمایندگیها را داریم و با عرضه در بورس، امکان خرید برای تمامی خریداران در سطح کشور فراهم می شود و علاوه بر آن مشکل قیمت گذاری تایر در ارتباط با سازمان حمایت از مصرف ‌کننده و تولیدکننده مرتفع می‌شود. زیرا این سازمان همواره با کاهش سود حاصله برای تولیدکنندگان تایر، بر مقوله سودآوری برای تولیدکنندگان خدشه وارد می‌کند و عرضه در بورس مانع از دخالت این سازمان در قیمت گذاری است و تنها مکانیزم رقابت بر فروش حاکم خواهد بود و البته رقابت، همواره به معنای افزایش قیمت نیست و بدین ترتیب عرضه در بورس ارجح‌تر از فروش آنلاین تایر است.

تقی گنجی اعلام کرد که انتظار ما از دولت جدید این است که صنعت لاستیک سازی را به عنوان یک کالای استراتژیک به قیمت قبلی ارز 4200 تومانی برگرداند.

عبدالله شهریوری دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت تایر در خصوص لغو مجوز صادرات تایر در سال 97 اظهار داشت: در بحث صادرات باید کلان تر نگاه کرد چرا صادرات از سال97 لغو شده و چرا برنمی گردد . در سال 1395 ما صادرات 25 میلیون دلاری تایر داشتیم که در سال 96 به 31 میلیون دلار رسید و در سال 97 در بازر 26 کشور به میزان 58 میلیون دلار افزایش یافت  اما در سال 1398 به 111 هزار دلار کاهش یافت و در سال 1399 به صفر رسید البته کرونا هم بی تاثیر نبوده ، ولی بهرحال بازار 160 میلیون دلاری هدف را از دست دادیم. بعد از بحرانی که در حوزه تایر به وجود آمد، واردات تایر آزاد شد و درصدی که واردکنندگان می دادند از 26 درصد به 4 درصد تغییر کرد و عوارض گمرکی آن کم شد.

دبیر انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت تایر با بیان اینکه صادرات در رشد کیفی و رعایت استانداردهای جهانی موثر است، گفت: امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد نگاه تخصصی به حوزه صادرات باشیم و در تصمیم‌ گیریها نسبت به موضوعاتی از قبیل صادرات و واردات از نظرات تولیدکنندگان این صنعت استراتژیک هم استفاده کنند.