فروش ۲۹ هزار تن در روز نخست عرضه سیمان در بورس کالا

در نخستین روز عرضه سیمان در بورس کالا، ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن از این محصول به فروش رفت. فعالان این صنعت امیدوارند با تداوم این مهم، شاهد شفافیت معاملات، واقعی شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده نهایی باشیم.

به گزارش” آوای صنعت ”، روز گذشته نخستین عرضه سیمان در بورس کالا با عرضه محصول بزرگترین هلدینگ سیمانی کشور که با دارا بودن ۱۷ شرکت زیرمجموعه، ۳۰ درصد ظرفیت تولید و فروش سیمان کشور را در اختیار دارد، انجام شد.

این مجموعه به عنوان نخستین هلدینگ سیمانی توانست با برگزاری سلسله جلساتی با مسوولان بورس کالا، مجوزهای لازم برای عرضه سیمان در بورس کالا را اخذ کند، به‌طوری که دیروز و در نخستین عرضه از مجموعه ۱۷ شرکت این هلدینگ ۹ شرکت مجوزهای لازم را اخذ کردند و عرضه آنها انجام شد و بقیه هشت شرکت نیز برای هفته آینده آماده عرضه محصول‌شان در بورس خواهند شد.

دیروز ۸۳ هزار تن سیمان برای فروش طی یک هفته (پنج روز کاری) توسط ۹ شرکت یاد شده عرضه شد که در روز نخست ۲۹ هزار و ۷۰۰ تن سیمان فروخته شد.

با توجه به اینکه تا بعدازظهر روز سه‌شنبه هفته گذشته مشخص شد ۹ شرکت از این هلدینگ می‌توانند محصول‌شان را در بورس عرضه کنند و فقط دو روز کاری (چهارشنبه هفته گذشته و شنبه هفته جاری) فرصت برای اطلاع‌رسانی وجود داشت و از طرفی، مشتریان صنعت سیمان نیز کد بورس کالا نداشتند و باید از طریق کارگزاری‌های بورس به دریافت کالا کد اقدام می‌کردند، انجام هماهنگی‌های لازم بسیار سخت بود.

با این حال استقبال از خرید محصولات سیمانی در روز نخست عرضه آن نشان داد کشش بورس کالا برای عرضه این محصول زیاد است.

در این زمینه، «رضا جمارانیان» رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور گفت: روز گذشته جلسه‌ای با مسوولان بورس کالا برگزار و نکاتی را درخصوص تفاوت سیمان با سایر کالاها عنوان کردیم.

وی بیان‌داشت: سیمان محصولی است که شرایط نگهداری متفاوتی با سایر کالاها دارد و نیازمند انبار است، به همین دلیل خواستار تشکیل جلسه‌ای اختصاصی با حضور کارشناسان سیمانی و کارشناسان بورس کالا شدیم تا نحوه عرضه سیمان را توضیح دهیم و ضوابط خاصی برای آن مشخص کنیم.

جمارانیان معتقد است: با عرضه سیمان در بورس، علاوه بر شفاف شدن قیمت‌، محصول به‌طور مستقیم به دست مصرف‌کنندگان نهایی (و نه دلالان و واسطه‌ها) خواهد رسید و به این منظور حتی حاضریم انبارداری سیمان را نیز خودمان به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه همواره قیمت‌گذاری دستوری مهمترین مشکل صنعت سیمان بوده است، تصریح‌کرد: عمده فروش در این صنعت به صورت سنتی است، به طوری که دلالان بزرگترین خریداران این محصول هستند و در عمل کار توزیع را انجام می‌دهند و عمده سود نیز به جیب همین دلالان و واسطه‌ها سرازیر می‌شود.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: ‌از حدود دو سال پیش به دنبال تغییر این رویه بودیم، به همین منظور سامانه «سیمان‌یاب» ایجاد شد و از ابتدای بهمن‌ماه سال گذشته محصولات ۱۷ شرکت یاد شده از طریق همین سامانه به فروش می‌رود.

وی گفت: در گذشته در کل ۵۰۰ مشتری برای سیمان تولیدی این ۱۷ شرکت وجود داشت که ۲۰ مشتری بیش از ۷۰ درصد محصول را می‌خریدند و ۴۸۰ مشتری دیگر خریداران خُرد بودند.

جمارانیان ادامه‌داد: اما با ایجاد سامانه سیمان‌یاب تعداد مشتریان از ۵۰۰ به ۲۲ هزار و ۴۰۰ مورد رسید و بالاترین میزان خرید نیز به چهار درصد محصولات عرضه شده کاهش یافت.

وی بیان‌داشت: در عمل با این سیستم توانستیم فروش مویرگی را به انجام برسانیم و بخشی از سود توزیع را به تولید بازگردانیم.

عضو میز نخبگان صنعت سیمان یادآور شد: اکنون سامانه سیمان‌یاب با فروش ۳۰ تا ۳۳ میلیارد تومانی، بزرگترین استارتاپ کشور محسوب می‌شود و در آینده نزدیک با تبدیل همین نرم‌افزار به یک شرکت و در ادامه بورسی کردن آن، سایر محصولات ساختمانی از جمله بتن، قیر و غیره را نیز در آن به فروش خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به قیمت ۳۱۰ تومانی هر کیلوگرم سیمان در کشور، تصریح‌کرد: با این قیمت تقریبا هیچ محصولی را نمی‌توان در کشور پیدا کرد و این آفتی است که قیمت‌گذاری دستوری عامل آن بوده است و صنعت سیمان را با آن سرمایه‌گذاری‌های عظیم درگیر کرده است.

جمارانیان اضافه‌کرد: ‌این روزها به دلیل قیمت بسیار پایین سیمان، این محصول جایگزین بسیاری دیگر از مصالح ساختمانی شده و حتی از بلوک سیمانی به‌جای آجر و بلوک سفالی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

وی گفت: از اوایل دهه ۸۰ و با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید سیمانی در کشور، عرضه این محصول از تقاضای آن پیشی گرفت و قیمت‌های دستوری تعیین شده پایین‌تر از قیمت واقعی آن بود، به‌طوری که محصولاتی نظیر گچ و آهک که فرآیند تولید به مراتب ساده‌تری دارند و هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات و تجهیزات‌شان پایین‌تر است، با قیمت‌هایی بالاتر از سیمان به فروش می‌روند.

این مقام صنفی اظهار داشت: یکی از راهکارها برای خروج از این مشکلات، خروج از قیمت‌گذاری دستوری بود به طوری که سیستم عرضه و تقاضا مشخص‌کننده قیمت باشد و به همین دلیل عرضه در بورس کالا انتخاب شد.

وی خاطرنشان‌کرد: دیروز طلسم ورود سیمان به عنوان مهمترین مصالح ساختمانی در توسعه هر کشور به بورس کالا شکسته شد.

جمارانیان افزود: به این ترتیب، به‌جای اینکه عده‌ای دلال و عمده‌خر به خرید این محصول اقدام و با قیمت‌گذاری دلخواه عمده سود توزیع را به جیب بزنند، مصرف‌کنندگان نهایی از جمله مجریان پروژه‌های عمرانی، سدسازی، راه‌سازی و حتی مشتریان خُرد قادر به خرید با قیمت‌های پایین‌تر خواهند شد و سود آن به تولید بازخواهد گشت.

پیشتر معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا، گفت: در صورتی که انجمن‌های مربوطه موافق با عرضه مستمر سیمان در بورس کالا باشند، وزارت صنعت هم از اجرای آن استقبال می‌کند و هیچگونه مخالفتی با عرضه سیمان در این بازار نخواهد داشت.

سال گذشته بیش از ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در کشور تولید شد و به اعتقاد کارشناسان، امسال قابلیت تولید بیش از ۷۰ میلیون تنی در این صنعت وجود دارد.

منبع:ایرنا