اتمام متروی تبریز با اعتبارات فعلی ۳۰ سال زمان می‌برد

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز گفت: اگر سالیانه اعتبار ۱۰۰۰ میلیاردی اختصاص یابد و تورم صفر درصد باشد ۱۰ سال برای اتمام این پروژه نیاز است، اما تورم اگر ۱۰ درصد باشد با همان اعتبار حدود ۳۰ سال زمان لازم است.

به گزارش” آوای صنعت ”، صد و هشتاد و نهمین جلسه شورای کلان‌شهر تبریز، امروز با حضور اعضای شورای شهر در تالار عمارت تاریخی ساعت تبریز برگزار شد.

مصطفی مولوی مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان پرداخت و اظهار داشت: خط 3 مترو از ترمینال تبریز شروع شده و از مناطقی مانند شریعتی، راسته کوچه عبور کرده و به بیمارستان عالی‌نسب تبریز و نهایتاً پارک رضوانشهر خواهد رسید.

وی بابیان اینکه چهارراه شریعتی به‌عنوان ایستگاه تقارن است، ادامه داد: در خط 3 مترو تبریز سعی شده است که خط از مناطق کم برخوردار و مراکز درمانی عبور کرده و آن‌ها را به هم وصل کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز از احداث خط 5 مترو خبر داد و گفت: خط 5 توسعه خط 1 است که با شیوه پاره‌خط احداث می‌شود.

وی با اشاره به این‌که پیمانکاری خط 2 بر عهده قرارگاه خاتم و مشاوری بر عهده شرکت پردیسان سازه گذاشته‌شده است، افزود: خط 2 نیز به طول 22 کیلومتر است البته مسیری نیز به ایستگاه خاوران و بیمارستان در دست احداث آن در نظر گرفته‌شده است.

مولوی به بررسی کارشناسی شده زمان اتمام مترو تبریز اشاره کرد و گفت: اگر سالیانه اعتبار 1000 میلیاردی اختصاص یابد و تورم صفر درصد باشد 10 سال برای اتمام این پروژه نیاز است، اما تورم اگر 10 درصد باشد با همان اعتبار حدود 30 سال زمان لازم است.

بدالله تقی پور از اعضای شورای شهر با تأکید بر لزوم اتمام پروژه مترو تبریز تصریح کرد: اگر مترو تبریز راه اندازی شود دیگر نیازی به پروژه‌های احداث تقاطع غیر هم‌سطح نیست و از بار ترافیکی شهر کاسته می‌شود.

وی با انتقاد از این‌که درباره خط 5 هیچ حرفی در صحن شورای شهر زده نشده است، گفت: خطوط 1 و 2 مترو فلج هستند، بهتر است با تأمین اعتبارات مالی ابتدا این خطوط را به سرانجام برسانید و بعداً به فکر ایجاد خط جدید باشید؛ نباید “از این جا مانده و از آن جا رانده شد”.

تقی پور با تأکید بر اتمام خط یک متروی تبریز تا سال 1400، گفت: تخمین اتمام 10 ساله مترو عاقلانه نیست، مبالغ و هزینه‌ها سالانه افزایش می‌یابند و باید پروژه‌های عمرانی در کمترین زمان اتمام یابند.

فریدون بابایی اقدم با قدردانی از فعالیت‌های سازمان قطار شهری اذعان داشت: اگر بخشی از فعالیت‌ها در دید مردم بود این‌همه انتقادات وجود نداشت، تبریز شهری است که آب‌های زیرزمینی آن زیاد است و این شرایط کار را سخت‌تر می‌کند.

وی با ابراز تأسف از کاهش تعهدات دولت در خصوص مترو تبریز، ابراز داشت: کاهش سهم دولت به 34 میلیارد تومان در سال 1399 نگران‌کننده است و باید تدابیری اندیشیده شود، چراکه امسال هزار و 200 میلیارد تومان بودجه برای امسال در نظر گفته‌شده است.

بابایی اقدم سرعت حفاری را در برخی مناطق کند دانست و ادامه داد: خط دو تا کنار بیمارستان امیرالمؤمنین ارتش رسیده است اما باید سرعت زیاد شود و نمایندگان مجلس کنار شورای شهر و شهرداری برای پیش برد این پروژه باشند.

محمد فرج‌قلی‌زاده با اشاره به گزارشات مدیرعامل سازمان در خصوص زمان اتمام پروژه، گفت: خط یک بااینکه روی ریل رفته است، اما ایراداتی اساسی دارد و باید ایستگاه‌های بیشتری ایجاد شود، نه این‌که حدود 4 کیلومتر راه را بدون ایستگاه در زیرزمین طی کند. باید تکمیل خط یک در اولویت باشد و خط پنج پروژه اولویت‌دار نیست.

وی در طعنه‌ای به سازمان قطار شهری در خصوص واگذاری پروژه خط 5 به پیمانکار میدان آذربایجان، گفت: لابد خط 5 را هم به خاطر تشویق پیمانکارِ میدان آذربایجان به او داده‌اید.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز با بیان این که ما هر چه به مترو تبریز نزدیک می‌شویم مترو از ما دور می‌شود، گفت: تورم باعث می‌شود از لحاظ بودجه در مشکل باشیم اما امیدواریم تا اواخر سال بعد خط یک را به صورت کامل تمام کنیم.

وی در پاسخ به انتقادات برخی از اعضای شورای شهر در خصوص پروژه خط 5 مترو، ابرازداشت: هر خط جدیدی که باز می شود اعتبارات مخصوص خود را دارد و ممکن نیست مثلا اعتبار خط یک را در خط پنج صرف کنیم.

شهردار تبریز افزود: تکمیل خط یک 750 میلیارد تومان بودجه لازم دارد که 350 میلیارد تومان از طرف شهرداری و بقیه نیز غیرنقدی داده می شود، ضمن اینکه برای فاز اول خط دو 300 میلیارد تومان اوراق دولتی گرفته ایم.